Delver - ur ögonen på en rogue
Med äventyrslusten på topp så skriver jag denna recension. Delver är utvecklat av Priority Interrupt och i detta roguelike är du en äventyrare vars mål är att få tag på Yithidian orb som finns längst ner i grottans djup och sedan ta den tillbaka till ytan, men riktigt så enkelt är det faktiskt inte.
I rollen som en rogue i denna tredimensionella värld av pixel-grottor måste du på vägen mot ditt mål akta dig för både fiender och fällor. Till ditt förfogande har du diverse svärd och pilbågar samt olika sorters stavar laddade med elementära attacker så som eld och el. Det olika fiendetyperna som finns är väl balanserade, men något för få för min smak - hade gärna sett större variation. Ytterligare en viktig aspekt i den här typen av spel är loot, och här finns det gott om den varan. Du kommer att hitta massor av vapen, mat, rustningar och mystiska ???-potions.
Spelets kontroll tål att gå lite lättare in på då jag testat Delver till både Android och PC, och jag börjar med Android. Du styr din rogue genom att röra vid skärmens vänstra sida, och du justerar kameran med höger sida. Det finns en knapp för att strida, och en ”use”-knapp för att öppna dörrar, plocka upp föremål m.m. Det fiffiga med touchscreen-versionen är att man kan plocka upp föremål genom att dra dem till sin väska, och överlag är kontrollen riktigt vass för att sakna både mus och spak. Till PC använder du däremot den klassiska kombinationen WASD + mus för att kontrollera din rogue, samt musklick för attack och e för "use". Systemet för att hantera sin väska (symbolen uppe till höger) fungerar tyvärr inte lika bra till PC, då du först måste trycka z för att "släppa" kameran, och sedan gå in i väskan.
Jag måste också nämna att jag är oerhört imponerad över hur buggfritt och välputsat Delver faktiskt är för ett spel som officiellt fortfarande befinner sig i alfa-stadiet av utvecklingen (jag trodde t.ex. att spelet var i beta oktober förra året). Ljudet är också i en klass för sig, och Whitewolf som gjort den mycket stämningsfulla musiken till spelet förtjänar ett eget omnämnande.
Bloggadress: http://keyi.blogg.se