.

.

Pokémon #1 - STAB bonus

Med ett helt nytt Pokémon spel som kommer i höst (Pokémon X/Y) så vore det lämpligt att starta en bloggserie som fokuserar på just Pokémon. Till att börja med så är det träning av Pokémon (huvudserien till DS) som ligger i fokus - vad innebär Effort Value? Spelar en Pokémons Nature någon roll? och vad står egentligen STAB för? är exempel på frågor som  kommer att tas upp i denna bloggserien. 
 
Som titeln avslöjar så är det STAB-bonus som den första delen handlar om. Det är en förkortning för Same-Type Attack Bonus (samma-typ attack bonus), och innebär att en Pokémons attackstyrka ökar med 50% om dess attack är av samma typ (eld, vatten, gräs o.s.v.) som Pokémonen självt. 
 
Charizard t.ex. är       
 
 
Skulle Charizard då använda sig av en attack som är antingen fire eller flying skulle dess attack öka med 50% för den specifika attacken, men det finns ett par undantag. Attacker som inte använder sig av den normala attackformulan och attacker som delar ut en specifik attacksumma (t.ex. Low Kick, Leech Seed, Guillotine och Seismic Toss) fungerar inte tillsammans med STAB-bonus.
 
Till sist tänkte jag bara nämna abilityn Adaptability. Det är en ability som ökar en Pokémons STAB-bonus från 50% till 100%, men, det är bara 7 Pokémon som kan ha abilityn:
Eevee, Corphish, Crawdaunt, Feebas, Porygon-Z, och Basculin (båda versionerna).
Mer om Pokémons olika abilites kommer i ett senare inlägg!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: