.

.

Grottutforskande i Dungelot

Roguelike. Det är en genre som man många gånger antingen älskar eller hatar. Det är inte alla som gillar den många gånger pussliga spelmekaniken, de oförlåtande spelreglerna och levlandet med utvecklingsgrenar som får Kaliforniens redwood mastodonter att blekna i jämförelse. I Dungelot slipper du allt vad komplicerat heter, Red Winter Software har nämligen lyckats skapa ett roguelike som är enkelt att spela med all essens bibehållen – såsom permadeath, utforskande och turbaserade strider – och paketerat alltihop i en gullig grafik.

Varje karaktär har fyra unika färdigheter dem kan lära sig.

 

I början finns det endast en karaktär du kan välja mellan, men allt eftersom du spelar och kommer djupare ner i grottan så låser du upp fler karaktärer. Spelmekaniken är enkel och varje grottnivå består av en spelplan på 30 rutor. En av rutorna är dörren ner till nästa nivå, eftersom dörren är synlig från början av varje nivå, ligger istället svårigheten i att hitta fienden som har nyckeln till den. Under rutorna döljer sig också bl.a. hälsa, vapen, magier eller rent av ingenting. Det är det här som gör Dungelot speciellt, eftersom du inte vet vad som döljer sig under nästa ruta, blir det en chansning om du ska fortsätta nedåt, eller fortsätta röja klart där du är. Det kan ju faktiskt dölja sig hälsopoäng under rutan, men också en fiende?
   Detta är ett spel som förlitar sig till stor del på tur, men det gör ändå skillnad att tänka igenom sina drag innan man gör något förhastat. Striderna är ett turbaserat sifferspel där både du och fienderna har en siffra för hälsa, och en för attackstyrkan. Det går till så att du trycker på den fiende du vill strida mot, och då slår den första slaget (fienderna slår alltid först med några få undantag) och sedan slår din hjälte. Vill du sedan slå igen, trycker du bara på fienden igen. Simpelt. För att striderna ska bli mer varierande så har Red Winter Software lagt in mycket sådant som double strike, poison, fiender som halverar din attack och fiender som dubblerar sin egen attack efter halva dess hälsa försvunnit, bland många andra. Detta är enligt mig spelets starkaste sida, variationen på fienderna är nämligen klockren och det finns inget jag kan klaga på där. Utförandet hur själva striderna går till hade jag däremot gärna sett en förändring på, möjligtvis att utvecklarna minskade fokuset en aning på tur och gav spelaren chans att påverka utgången av striden mer?
   Hur som helst, Dungelot är en pärla i roguelike-genren, och du behöver inte vara ledsen om du dör i det, det är nämligen det som är själva målet i Dungelot. Att ta sig så långt som du kan innan du dör. Eller som spelet själv säger det, "Congratulations, you have died!".

 

Vampyren har bl.a. förmågan att få tillbaka hälsopoäng i strid.
 
Varje fiende i Dungelot är unik till både utseende och i dess styrkor och svagheter.
 
 
Betyg 8/10
+ Gullig grafik, bra variation på fienderna.
- Smått obalanserade magier, stundtals för
stor fokus på tur.
 
Enhet spelet testades på: Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy Tab 2 7.0
Utvecklare: Red Winter Software
Pris: 7 kr (Android), 15 kr (iPhone)
 
 
 
En andra åsikt av Jennah:
Dungelot är ett trevligt spel som kommer lika snabbt som det går. Det finns inte tillräckligt mycket mål och mening med spelet för att det ska vara kul en längre stund, men så länge det är roligt är det roligt med stort R! Det är kul att hitta sin strategi för att undvika att dö och köra om allt - själv spelar jag med vikingen och säljer alla magier jag får fram tills de nivåerna kommer då jag verkligen behöver börja använda dem!
Betyg: 8/10

Kommentarer


Kommentera inlägget här: